پروار بندی گوسفند
نوشته شده توسط : علی پور

پروار
بندی گوسفند رویش
گوسفند به روش پرواربندی: منظور از پروار بندی یعنی چاق کردن و کسب حداکثر بیش تر وزن یا این که تولید جنازه جهت تامین گوشت هست .
پرواربندی به دو رویه انجام می شود .
الف-
پروار بندی در محیط محسور ب
– پروار بندی در محفظه ازاد و مرتع رویه نخستین یعنی پروار بندی در مکان های محصور و محدود به دو گونه تحت تقسیم می شود .
1- محافظت گوسفند پرواری در مکانهای مسقف که به رخ اغل یا سایه بان و حفاظ می باشد 2-
محافظت گوسفند پرواری در محفظه فارغ از سقف ولی محسور که طبعا هزینه کمتری دارد رویکرد دوم یعنی پروار بندی در محیط ازاد احتیاج به مستخدم کمتری داراست ، کود دام میتواند مستقیما به مرتع گشوده گردد ، ولی ارگانیک است که میزان طولانی تر وزن کمتر باشد و مقداری انرژی و مواد مغذی که بایستی در دام ها ذخیره گردد در راهپیمایی هدر می رود .
پروار بندی یکی از بهترین و مهم‌ترین شیوه های ایجاد گوشت در تمام عالم و از گزاره مرزوبوم ماست پروار بندی عبارت می‌باشد از مدیریت و تغذیه مطلوب دام ها جهت بدست اوردن اضافه وزن در یک بازه زمانی یعنی با حد اقل هزینه .
انگیزه از بیش تر وزن تامین پروتئین حیوانی قضیه نیاز آدم است در این تعریف یکسری نکته قابل اعتنا وجود دارااست .

ماشین آلات تولید خوراک دام
1-
شیوه مراقبت و تغذیه دام های پرواری با بقیه دام ها متفاوت میباشد و دقت عمده را می طلبد 2-
در یک برهه زمانی و عصر مشخص و معلوم اعمال می شود 3-
بدست اوردن حد اکثر بیش تر وزن مورد اعتنا می باشد پس دام هایی که با سرعت بیشتری رویش می نمایند برای پروار بندی مناسب خیس اند 4- اصل اعتنا به حد اکثر راندمان با دست کم هزینه ایجاب می نماید حدالامکان از مراقبت دام های مسن تر و مریض که موجب ایجاد هزینه اکثر و اتلاف مواد غذایی می شوند برای پروار بندی خویش داری شود .
5-
انگیزه تامین پروتئین حیوانی هست که عمدتا در ان چه ما بنام عضله و گوشت می شناسیم و جود داراست بنابراین در پروار بندی به رویش دام هایی توجه می شود که با سرعت رویش بخش اعظم به ذخیره بافت های عضلانی در مقایسه با بافت های دیگر می پردازد مزایای
پرواربندی: مهمترینن
مزایای پرواربندی را می بضاعت و توان بدین صورت خلاصه کرد: 1-
تولید گوشت : دام های لاغر و سبک وزن پس از یک خصوصی عملیات تبدیل به دام های سنگین وزن وزن گردیده و به عبارت دیگر به ساخت افزوده خواهد شد 2- مرغوبیت گوشت: گوشت دام های پروار دارای کیفیت خوبتر از بقیه دام هاست . هر قدر اندازه عضله در مجموع لاشه بخش اعظم باشد مرغوبیت گوشت عمده هست و به همین ادله دام هایی که چنین خصوصیتی را موجب می شوند برای نگهداری خوبتر اند و انها دام های برنا می‌باشد اند .
3- برگشت اص سرمایه و سود ان در کوتاه مدت: عصر پرار بندی حدود 2 تا 4 ماه می‌باشد .پس از فروش دامهای پرواری کل سرمایه و فیض به سرمایه گزار بر می گردد .
4-
نگهداری مراتع کشور 5-
استفاده از تولیدها جنبی 6-
ساخت اشتغال گونه های
پرواربندی: 1-
پروار بندی بره های شیری
2- پروار بندی به رویه مرتع
3- پرواربندی بره های برنا که معمولترین شیوه پرواربندی در کشور ایران همین خط مش است
4- پروار بندی گوسفندان پیر نکات
قابل دقت در پروار بندی : 1-
تنظیم و خرید دام مناسب در صورت قابلیت و امکان گزینش گونه بره برای پروار بندی بره نژاد هایی گزینش شوند که از حیث میزان پرورش و سرعت پرورش قابلیت بالایی دارا هستند مانند نژاد ها ی مغانی کردی و شال 2- رعایت نکات بهداشتی از پاراگراف دست‌کم دو هفته قبل از شروع پروار بندی به بره ها داروهای ضد انگلی داده می شود همچنین در همین مقطع بر برعلیه بیماری های انتروتوکسمی و اکسینه گردند .
3-
هزینه های تغذیه مدام بیشینه و کمینه دما رقم هزینه را تشکیل می دهد لذا پیشین از شروع پروار بندی مواد غذایی تهیه شده باشند 4- هرگونه تغییر‌و تحول یا این که طولانی تر کردن مواد پرانرژی یا این که با کیفیت و ماهیت گوناگون در جیره بره های پرواری نیز باید به تدریج و بنایی باشد .
5- مدتی پس از پرواربندی بره هایی که رویش خیر و خوبی ندارند بایداز گله حذف شوند و به جای انها بره های جدیدجایگزین شوند .
6- مهم‌ترین مورد در پرواربندی تهیه و تنظیم جیره و تغذیه با جیره تنظیمی در برنامه درست می‌باشد .
ساختمان
و تاسیسات: رشد گوسفند و بز نیاز به منزلت و امکانات دوچندان و لبریز خرج در مقایسه با گاو و طیور ندارد . با این که سیستم های پرورش گوسفند متنوع و متعدداند ولی به طور کلی در هر سیستم پرورشی ضرورت دارااست گوسفند از تاثیر سو کارداران نا مساعد اب و هوایی مراقبت گردد .
اصول
منزلت : 1-
گذشته از احداث جایگاه می بایست داده ها کافی از موقعیت جغرافیایی ناحیه بدست اورد و محلی را تعیین کرد که از زمین های اطراف بلند تر باشد 2- گوسفند حیوانی می باشد که حساسیت شدید به باد و کوران دارااست لذا برای اسایش حیوان و هم برای دوری از نشر بیماری ها باید جهت رده حیوان بر مغایر وزش باد های موسمی حیطه و رو به افتاب باشد .
3- مقام می بایست به دسته ای احداث شود که بتوان رطوبت ودرجه حرارت ان را در دست گرفتن نمود زیرا گوسفند در برابر هوای گرم و مرطوب مهم می‌باشد و در فیض میل به تغذیه در اوکاهش می یابد .
4- به عامل الودگی فاضلاب جایگاه گوسفند ، فضولات و هم بیماری های مشترک بشر و دام حتمی می‌باشد مقام پرورش گوسفند دور از محل سکونت آدم ها باشد .
5- محل رده می بایست به گونه ای انتخای شود که به راحتی به انبار علوفه دست رسی داشته باشد .
بایستی
جایگاه را با مصالحی تولید که به مراد نبرد با افات و امراض گوسفند قابل ضد عفونی کردن باشد





:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: